Ορθοδοντικος Θεσσαλονικη - ΣΑΜΗΣ I. ΚΑΝΤΟΣ | ορθοδοντικος_αποφρακτικη
Ορθοδοντικός θεσσαλονίκη, ορθοδοντικος, ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ, ορθοδοντικος Θεσσαλονικη
392
page-template-default,page,page-id-392,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge | shared by themes24x7.com,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Τι είναι η αποφρακτική άπνοια ύπνου

Η ελληνική λέξη «άπνοια» κυριολεκτικά σημαίνει χωρίς ανάσα. Η άπνοια ύπνου είναι ακούσια διακοπή της αναπνοής που συμβαίνει ενώ ο ασθενής κοιμάται. Υπάρχουν τρεις τύποι άπνοιας ύπνου: αποφρακτική, κεντρική και μεικτή. Η αποφρακτική άπνοια είναι ο πιο κοινός τύπος άπνοιας. Παρά τις διαφορές στα αίτια που προκαλούν κάθε τύπο, το κοινό σημείο και στους τρεις είναι ότι οι άνθρωποι με άπνοια που δεν έχει θεραπευτεί, σταματάνε να αναπνέουν επανειλημμένα συχνά εκατοντάδες φορές κατά τη διάρκεια του ύπνου για ένα λεπτό ή περισσότερο. Στις περισσότερες περιπτώσεις το άτομο αγνοεί αυτές τις διακοπές της αναπνοής επειδή δεν προκαλούν πλήρη αφύπνιση.

Εάν δεν θεραπευτεί, η άπνοια ύπνου μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες που μειώνουν το προσδόκιμο ζωής: υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακή ανεπάρκεια, εγκεφαλικό επεισόδιο, αυτοκινητιστικά ατυχήματα που προκαλούνται όταν το άτομο αποκοιμηθεί στο τιμόνι, διαβήτη, κατάθλιψη και άλλες παθήσεις.

Η άπνοια ύπνου συναντάται συχνότερα στους άντρες παρά στις γυναίκες. Ένα από τα βασικά συμπτώματα είναι το εξαιρετικά δυνατό ροχαλητό, μερικές φορές τόσο έντονο που είναι ανυπόφορο για αυτούς που μοιράζονται το ίδιο κρεβάτι. Άλλες ενδείξεις ότι μπορεί να υπάρχει άπνοια ύπνου είναι η παχυσαρκία, η επίμονη υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, κρίσεις αφύπνισης με διακοπή αναπνοής κατά τη διάρκεια της νύχτας και συχνά ξύπνημα το πρωί με ξηρό στόμα ή κεφαλαλγία. Επειδή όλα τα συμπτώματα μπορεί να μην παρουσιάζονται πάντα μόνο μια μελέτη ύπνου σε ένα εργαστήριο ύπνου μπορεί να δείξει τελικά εάν πρόκειται για άπνοια ύπνου και πόσο σοβαρή είναι.

Η αποφρακτική άπνοια ύπνου προκαλείται από απόφραξη των αεραγωγών, συνήθως όταν οι μαλακοί ιστοί των ανώτερων αεροφόρων οδών χαλαρώνουν και κλείνουν την δίοδο του αέρα κατά τη διάρκεια του ύπνου. Στην κεντρική άπνοια ο αεραγωγός δεν είναι φραγμένος αλλά ο εγκέφαλος αποτυγχάνει να στείλει σήμα στους μυς να αναπνεύσουν. Η μεικτή άπνοια, όπως υποδηλώνει το όνομα, είναι συνδυασμός των δύο. Σε κάθε επεισόδιο άπνοιας, ο εγκέφαλος προκαλεί συνήθως μερική αφύπνιση του ατόμου, για να δώσει σήμα να ξαναρχίσει η αναπνοή. Σαν αποτέλεσμα ο ύπνος του ασθενή είναι κατακερματισμένος και κακής ποιότητας.

Η άπνοια του ύπνου είναι πολύ κοινή, τόσο κοινή όσο ο διαβήτης τύπου 2. Επηρεάζει πολλά εκατομμύρια ανθρώπων παγκοσμίως σύμφωνα με το Αμερικανικό Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου. Συναντάται κυρίως σε άντρες πάνω από 40 και σε παχύσαρκα άτομα αλλά μπορεί να προσβάλει τον καθένα σε οποιαδήποτε ηλικία, ακόμη και παιδιά. Εξαιτίας της έλλειψης ευαισθητοποίησης του κοινού και των επαγγελματιών υγείας το μεγαλύτερο ποσοστό ασθενών με άπνοια ύπνου παραμένει χωρίς διάγνωση και επομένως χωρίς θεραπεία παρά το γεγονός ότι αυτή η σοβαρή πάθηση μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες στην υγεία του ατόμου.

Αν δεν διαγνωστεί η άπνοια ύπνου μπορεί να προκαλέσει υψηλή αρτηριακή πίεση και άλλες καρδιαγγειακές παθήσεις, προβλήματα μνήμης, αύξηση βάρους, σεξουαλική ανικανότητα και κεφαλαλγίες. Επιπλέον εάν δεν θεραπευτεί η άπνοια μπορεί να είναι αιτία για εργατικά και τροχαία ατυχήματα. Ευτυχώς, η άπνοια ύπνου είναι διαγνώσιμη και θεραπεύσιμη. Υπάρχουν πολλές επιλογές θεραπείας και γίνονται πολλές μελέτες σχετικά με νέες θεραπείες.

O ειδικός ορθοδοντικός με πιστοποιημένη εξειδίκευση στην άπνοια ύπνου, είναι ο ειδικός ιατρός που σε συνεργασία με ιατρούς άλλων ειδικοτήτων μπορεί να διαγνώσει να κατευθύνει το σχέδιο θεραπείας περιπτώσεων άπνοιας ύπνου.

Ο φυσιολογικός και υγιής ύπνος

Ο υγιής ύπνος είναι σημαντικός για τη γενικότερη καλή υγεία αλλά οι περισσότεροι από εμάς τον θεωρούμε δεδομένο. Δίνουμε περισσότερη βαρύτητα σε άλλες δραστηριότητες και κλέβουμε από τις ώρες που ανήκουν στον ύπνο.  Τις περισσότερες φορές δεν δημιουργούμε κατάλληλες συνθήκες ύπνου όπως αναπαυτικά κρεβάτια, σκοτεινά δωμάτια και την ησυχία που διευκολύνει τον καλό ύπνο.

Και πληρώνουμε το τίμημα μιας κατάστασης με πολλές απροσδόκητες πτυχές. Για παράδειγμα, κάποιες έρευνες σχετικά με τον ύπνο δείχνουν ότι ο ανεπαρκής υγιής ύπνος μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους και είναι ένας από τους δείκτες για την εθνική κρίση παχυσαρκίας. Η έλλειψη ύπνου θολώνει την κρίση της σκέψης. Το στάδιο του ύπνου γνωστό και ως REM (ταχειών οφθαλμικών κινήσεων) θεωρείται ότι παίζει ρόλο στην νοητική επεξεργασία των εμπειριών της ημέρας που πέρασε και της οργάνωσης της μνήμης. Με πολύ λίγο REM ύπνο, η μνήμη μπορεί να υποφέρει. Εάν παραταθεί, ο ανεπαρκής υγιής ύπνος μπορεί να είναι πρόδρομος για καρδιαγγειακές παθήσεις. Και ακόμη βραχυπρόθεσμα, η έλλειψη ύπνου οδηγεί αναπόφευκτα σε υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας που μπορεί να είναι πιθανή αιτία θανάτου για κάποιον που χειρίζεται βαρέα μηχανήματα ή οδηγεί αυτοκίνητο. Οι περισσότεροι ειδικοί για τον ύπνο πιστεύουν ότι ο μέσος ενήλικας χρειάζεται περίπου οκτώ με οκτώμισι ώρες ύπνου καθημερινά ενώ επτά ώρες είναι το ελάχιστο σχεδόν για τον καθένα. Παρόλα αυτά, έρευνες από την Υπηρεσία για τον Έλεγχο των Ασθενειών δείχνουν ότι το ποσοστό των ανθρώπων μεταξύ 25 και 64 ετών που κοιμούνται 6 ώρες ή λιγότερο καθημερινά αυξήθηκε από 20 με 25% το 1985 σε 30% το 2004.

Οι έρευνες για τον ύπνο δείχνουν ότι αυτοί που κοιμούνται περνάνε από διάφορα στάδια κατά τη διάρκεια της νύχτας: ελαφρύς NONREM ύπνος (χωρίς ταχείες οφθαλμικές κινήσεις), βαθύς NONREM ύπνος, ελαφρύς NONREM ύπνος και περίπου 90 λεπτά από την έναρξη του ύπνου το πρώτο στάδιο REM ύπνου (ταχειών οφθαλμικών κινήσεων) που μπορεί να διαρκέσει 15 λεπτά. Ο ύπνοςREM σχετίζεται με την έλευση των ονείρων και συνοδεύεται από πλήρη προσωρινή μυϊκή ατονία στα πόδια και χέρια ίσως για να αποτρέψουν το άτομο να κάνει πράξη τα όνειρα του. Στη συνέχεια τα στάδια επαναλαμβάνονται, πρώτα NONREM ύπνος, ελαφρύς και διαδοχικά βαθύς και ελαφρύς που ακολουθείται από ακόμη ένα μεγαλύτερο σε διάρκεια στάδιο REM. Στο στάδιο του βαθύ NONREM ύπνου πέφτει η αρτηριακή πίεση, ο καρδιακός ρυθμός επιβραδύνεται και η θερμοκρασία του σώματος είναι πολύ χαμηλή και για αυτό θεωρείται ότι είναι το πιο αναζωογονητικό και τονωτικό στάδιο ύπνου. Αυτή είναι η στιγμή που είναι δυσκολότερο να ξυπνήσει το άτομο.

Τυπικά, η μεγαλύτερη φάση του REM ύπνου και τα περισσότερα όνειρα συμβαίνουν λίγο πριν το πρωί στο τέλος του πέμπτου σταδίου ύπνου. Στους ενήλικες, σχεδόν 3/5 του καθημερινού ύπνου είναι ελαφρύς NONREM, το 1/5 είναι βαθύς NONREM και 1/5 είναι REM ύπνος. Τα βρέφη και τα παιδιά χρειάζονται πολύ περισσότερο ύπνο από τους ενήλικες και πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του ύπνου τους αφιερώνεται σε REM ύπνο. Αν ο ύπνος είναι υγιής ή όχι είναι εν μέρει υπό τον έλεγχο του ατόμου. Μπορείτε να ελέγξετε τη δική σας απόδοση ύπνου σύμφωνα με τις δέκα εντολές ύπνου. Αν υπολείπονται, σκεφτείτε πως θα μπορούσατε να τροποποιήσετε τις συνήθειες σας ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα σε αυτά τα πρότυπα. Η υγεία του ύπνου μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά και από διάφορες διαταραχές του ύπνου, πολλές από τις οποίες είναι θεραπεύσιμες αν διαγνωστούν. Αυτή η ιστοσελίδα παρέχει πληθώρα πληροφοριών σχετικά με την άπνοια ύπνου και πολλές άλλες διαταραχές ύπνου. Αν πιστεύετε ότι πιθανόν να έχετε μια τέτοια διαταραχή θα πρέπει να συμβουλευτείτε την ειδική κλινική μας.  Η κλινική μας εφαρμόζει εκτός από την Ορθοδοντική Ειδικότητα, και τις πιο σύγχρονες μεθόδους αντιμετώπισης προβλημάτων διαταραχής και άπνοιας ύπνου, σύμφωνα με τα αυστηρότερα Αμερικάνικα πρότυπα θεραπείας, διαθέτοντας πιστοποιημένη εξειδίκευση στον τομέα αυτό, από το Tufts University, Boston, USA.